Μήπως οι υδατάνθρακες δεν είναι και τόσο κακοί τελικά;

21/01/2024

Η πρόσληψη των υδατανθράκων είναι ένα από τα πιο πολυσυζητημένα θέματα στην
επιστήμη της διατροφής.
Οι ίδιοι έχουν κατηγορηθεί κατά καιρούς για διάφορα ζητήματα – μεταξύ άλλων ότι
είναι εκείνοι που ευθύνονται για την αύξηση του σωματικού βάρους, ότι ευθύνονται
για την επιδείνωση των καρδιακών παθήσεων και πολλά πολλά άλλα – όπως ακριβώς
και με το λίπος – ας μην γελιόμαστε.
Πράγματι, τα πρόχειρα φαγητά που συχνά επιλέγουμε περιέχουν υψηλές ποσότητες
υδατανθράκων, ιδιαίτερα όσον αφορά τους επεξεργασμένους υδατάνθρακες. Ωστόσο,
δεν είναι όλες οι πηγές υδατανθράκων ίδιες. Οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες μπορεί
να είναι επιβλαβείς για την υγεία, αλλά οι πηγές υδατανθράκων ολικής άλεσης για
παράδειγμα, μπορούν να παρέχουν πολλαπλά οφέλη στον ανθρώπινο οργανισμό.
Ακολουθούν 4+1 λόγοι για τους οποίους δεν θα πρέπει να φοβόμαστε τους υδατάνθρακες:

#1 Παρέχουν Ενέργεια


Οι υδατάνθρακες είναι η κύρια πηγή ενέργειας για τον οργανισμό. Καταναλώνονται
από το σώμα και μετατρέπονται σε γλυκόζη, η οποία χρησιμοποιείται για την ενέργεια
που χρειάζεται ο οργανισμός για την εκτέλεση καθημερινών δραστηριοτήτων,
αθλητικών επιδόσεων και τη διατήρηση των βασικών λειτουργιών του οργανισμού,
όπως η αναπνοή και η καρδιακή λειτουργία.
Όταν δεν καταναλώνουμε αρκετούς υδατάνθρακες, οι αποθήκες γλυκογόνου στο σώμα
εξαντλούνται, και με αυτούς εξαντλούμαστε και εμείς έχοντας έντονο το αίσθημα της
κόπωσης.

#2 Τα βακτήρια του εντέρου βασίζονται στους υδατάνθρακες για ενέργεια


Η ισορροπία μεταξύ των ωφέλιμων και των επιβλαβών βακτηρίων του εντέρου μπορεί
να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τον κίνδυνο για πολλές ασθένειες, όπως ο διαβήτης.
Για να αναπτυχθούν τα ωφέλιμα βακτήρια του εντέρου χρειάζονται υδατάνθρακες για
να παρέχουν την απαραίτητη ενέργεια.
Όπως φαίνεται, οι διαλυτές φυτικές ίνες είναι το βασικότερο θρεπτικό συστατικό με το
οποίο τρέφονται τα βακτήρια αυτά. Οι διαλυτές φυτικές ίνες υπάρχουν κυρίως στα
όσπρια, την βρόμη αλλά και στα περισσότερα φρούτα και λαχανικά.

#3 Βελτιώνουν την απόδοση στην άσκηση


Όπως αναφέραμε, οι υδατάνθρακες αποτελούν σημαντική πηγή ενέργειας για τον
ανθρώπινο οργανισμό. Κατά τη διάρκεια άσκησης, ιδίως σε υψηλής έντασης και
μεγάλης διάρκειας, οι μύες χρησιμοποιούν το γλυκογόνο για να παράγουν ενέργεια, και
αυτό βοηθά στη διατήρηση της απόδοσης και της αντοχής. Επιπλέον, οι υδατάνθρακες μπορούν να βελτιώσουν την ικανότητα του οργανισμού να διατηρεί την υγεία του κατά
τη διάρκεια φυσικής δραστηριότητας, ενισχύοντας την αποκατάσταση και την
αντιμετώπιση της κόπωσης.
Για αυτόν τον λόγο, αθλητές και ασκούμενοι επιλέγουν να συμπεριλάβουν
υδατάνθρακες στη διατροφή τους πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την άσκηση για να
διασφαλίσουν επαρκή ενέργεια και θα διατηρήσουν την απόδοσή τους.

#4 Ενισχύουν την λειτουργία του εγκεφάλου


Ο εγκέφαλος εξαρτάται από τη γλυκόζη για την καλή του λειτουργία. Οι υδατάνθρακες
παρέχουν γλυκόζη στο αίμα, η οποία χρησιμοποιείται από τον εγκέφαλο ως καύσιμο
για την εκτέλεση των νευρικών διεργασιών και την διατήρηση της νοητικής
λειτουργίας.
Οτιδήποτε επηρεάζει αρνητικά τη διαθεσιμότητα της γλυκόζης για τον εγκέφαλο, όπως
η χαμηλή κατανάλωση υδατανθράκων ή η υπογλυκαιμία, μπορεί να έχει αρνητικές
επιπτώσεις στη νοητική απόδοση, την συγκέντρωση και την ευεξία.


Good-To-Know: Οι μακροβιότεροι πληθυσμοί του κόσμου τρώνε πολλούς
υδατάνθρακες!


Οι “Γαλάζιες Ζώνες” (Blue Zones) είναι περιοχές στον κόσμο όπου οι άνθρωποι ζουν
συνήθως περισσότερο και είναι πιο υγιείς από ό,τι σε άλλες περιοχές. Mεταξύ άλλων
σε αυτές ανήκει η Σαρδηνία, η Οκινάουα και, φυσικά, η Ικαρία.
Οι περιοχές αυτές μοιράζονται παρόμοια διατροφικά χαρακτηριστικά. Σε αυτά
ανήκουν και τα διατροφικά τους πρότυπα που χαρακτηρίζονται από πολλές φυτικές
τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες, υποδεικνύοντας έτσι πως οι
υδατάνθρακες δεν προκαλούν πρόβλημα όταν συμπεριλαμβάνονται σε μία
ισορροπημένη διατροφή.

Από τη διατροφολόγο μας Νάσια Βλάχου

Θέλεις να κάνεις ατομική συνεδρία με τη Νάσια και να βγάλετε το ατομικό πλάνο διατροφής σου?

ΠΑΤΗΣΕ ΕΔΩ!