Πώς να “χτίσεις” τις συμπεριφορές που επιθυμείς, αλλάζοντας καθημερινές συνήθειες

28/01/2024

Είναι αλήθεια πως οι καθημερινές μας συνήθειες και σκέψεις που εκτελούνται ή εμφανίζονται
σχεδόν αυτόματα, είναι τελικά αυτές που παίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των
συμπεριφορών μας.

Αυτός είναι και ένας βασικός λόγος, που όταν θέλουμε να κάνουμε κάτι
διαφορετικό, να πετύχουμε έναν νέο στόχο ή και να αλλάξουμε παλιές μας μη λειτουργικές
συνήθειες, απαιτείται να πράξουμε ή και να σκεφτούμε με έναν νέο διαφορετικό τρόπο. Και
αυτό προκύπτει αλλάζοντας σταδιακά μικρά-μικρά κομμάτια της καθημερινότητας μας, που
αφορούν τόσο το πως πράττουμε, συμπεριφερόμαστε, όπως και το πως σκεφτόμαστε και
αντιλαμβανόμαστε την καθημερινότητα.


Η ερώτηση που ακολουθεί, θα μπορούσε να είναι “Ωραία, και πως επιτυγχάνω κάτι τέτοιο;”.
Για να απαντήσουμε λοιπόν, στο ερώτημα αυτό, παρουσιάζονται παρακάτω μερικά βήματα-
τρόποι:

#1 Αναγνώρισε τον ρόλο των συνηθειών σου

Πως δηλαδή η καθημερινή σου ρουτίνα συντηρεί την τρέχουσα κατάσταση σου. Οι συνήθειες είναι τα “τούβλα” που “χτίζουν” τις συμπεριφορές μας, όταν λοιπόν εκτελούμε κάτι επί πολύ καιρό, ο εγκέφαλος μας το μαθαίνει και το εκτελεί αυτόματα με το πέρασμα του χρόνου. Πρώτο βήμα λοιπόν,
αναγνώρισε ποιες συνήθειες σου είνα χρήσιμες, λειτουργικές και ποιες όχι.

#2 Προσδιόρισε ακριβώς τη συμπεριφορά-στόχο που επιθυμείς

Περιέγραψε την όσο πιο συγκεκριμένα μπορείς και με λεπτομέρεια, π.χ αντί απλώς να πεις θέλω να βελτιώσω τη σχέση με τον εαυτό μου, κάντο πιο συγκεκριμένα “να τρέφομαι υγιείνα”, “να θέτω τα
όρια μου και τι μου αρέσει ή/και όχι”.

#3 Κράτα ημερολόγιο

Στο οποίο θα καταγράφεις τόσο τους στόχους, αλλαγές που θέλεις να πετύχεις, όσο και τις μικρές συνήθειες που έχεις παρατηρήσει ότι σου είναι οφέλιμες και θα σε βοηθήσουν στην ολοκλήρωση των στόχων σου. Κρατώντας ημερολόγιο, μπορείς και να ελέγχεις την πρόοδο σου και να προσδιορίζεις τι σε βοηθάει όντως πρακτικά και τι όχι.

#4 “Κομμάτιασε” τη συμπεριφορά-στόχο που θέλεις να πετύχεις

Αναγνώρισε και κατέγραψε τα βήματα που απαιτούνται για να πετύχεις τον στόχο σου. Π.χ. για υιοθετήσεις πιο υγιεινό τρόπο ζωής χρειάζεται: α. να τρέφεσαι ισορροπημένα, β. να μαγειρεύεις σπιτικό φαγητό, γ.να κοιμάσαι 6-8 ώρες/ημέρα, δ. να κάνεις κάποια μορφής άσκηση τουλάχιστον 30’/ ημέρα, κ.ά.

#5 Ενσωμάτωσε τις νέες σου συνήθεις στην καθημερινότητα σου

Φτιάξε μια νέα ρουτίνα, με τις αλλαγές που θέλεις και φρόντισε να σου αρέσει αυτή η ρουτίνα, να μην κάνεις κάτι καταναγκαστικά, αλλά να το κάνεις και να το χαίρεσαι. Π.χ. αν θες να ξεκινήσεις να διαβάζεις βιβλία, αλλά δεν ξέρεις πως να το προλάβεις, αρκεί έστω και να ένα δεκάλεπτο-τέταρτο διάβασμα για αρχή συνδιασμένο μάζι με τον πρωινό σου κάφε, αντί για τηλεόραση.

#6 Εφοδιάσου με επιμονή και υπομονή

Και αυτό γιατί απαιτείται χρόνος, προσπάθεια και επανάληψη κατ΄εξακολούθηση για να μπορέσεις να κάνεις κτήμα σου μια νέα συνήθεια και μετέπειτα συμπεριφορά, ώστε τελικά να τις εφαρμόζεις αυτόματα με τον καιρό.

#7 Φρόντισε τον χώρο σου κατάλληλα

Είναι πολύ σημαντικό το περιβάλλον μέσα στο οποίο θα καλλιεργήσεις μια νέα συνήθεια να είναι υποστηρικτικό. Ένα καλό παράδειγμα είναι να βάλεις στον χώρο σου μικρά σημάδια που θα λειτουργούν σαν ειδοποίηση-καμπανάκια για τη νέα συνήθεια.

#8 Ενσωμάτωσε στην προσπάθεια σου αυτή τον περίγυρο σου

Η υποστήριξη και η ενίσχυση από τα αγαπημένα μας πρόσωπα είναι ένας εξαιρετικά κινητοποιητικός
παράγοντας. Συνεπώς μπορείς να αξιοποίησεις τη βοήθεια αυτή, είτε σαν ένα επιπλέον
κίνητρο, είτε να τους εμπλέξεις στην προσπάθεια σου για να λειτουργούν ως
υπενθυμίσεις αυτού που θέλεις να κάνεις. Ενώ τέλος μπορείς να τους ενθαρρύνεις να
αλλάξουν και αυτοί συνήθειες ή συμπεριφορές που μπορεί να θέλουν και άρα να
προχωράτε παρέα στηρίζοντας ο ένας τον αλλό σε αυτή την προσπάθεια.


Σε κάθε προσπάθεια αλλαγής, το πιο δύσκολο κομμάτι είναι η αρχή, το πώς θα “βγούμε
έξω από τα νερά μας”, πώς θα κάνουμε κάτι διαφορετικό από αυτό που έχει γίνει
αδιαπραγμάτευτη καθημερινότητα. Για τον λόγο αυτό να θυμάσαι πως όταν ξεκινάς μια
τέτοια διαδρομή δεν χρειάζεται να κάνεις δραματικές αλλαγές από το πρώτο βήμα, αρκεί
να ξεκινήσεις με την πιο απλή και μικρή πράξη που απαιτεί η αλλαγή που θέλεις. Η
επιτυχία σου και η ολοκλήρωση αυτών των μικρών βημάτων που θα κάνεις, θα
λειτουργούν από μόνα τους σαν κίνητρο για συνεχής προσπάθεια και εξέλιξη.

Από την ψυχολόγο μας Ελισσάβετ Μπατσερματζόγλου

Θέλεις να κάνεις ατομική συνεδρία ψυχολογίας με την Ελισσάβετ?

ΠΑΤΗΣΕ ΕΔΩ!